Зміст, організація, форми та методи виховної роботи в школі підпорядковуються реальному визнанню особистості учня як головної мети виховної діяльності та спрямовані передусім на формування громадянської зрілості – системи дійового ставлення особистості до Батьківщини, суспільства, держави, природи.

Виховний процес у навчальному закладі спрямований на формування громадянина України як активної, творчої особистості, з вихованням у нього національної свідомості, високої духовності, інтелігентності, розвинутого почуття прекрасного, забезпечення належної ролі сім′ї у вихованні дітей.

Основні завдання та напрями виховної роботи:

  • створення умов для всебічного гармонійного розвитку особистості;
  • виховання громадянина України, здатного вільно орієнтуватися в сучасному суспільно-політичному просторі;
  • прищеплення високої правової культури, поваги до законів держави, формування правової свідомості;
  • виховання демократичної культури, вміння відстоювати свою точку зору, поважати позицію інших;
  • формування активної життєвої та громадської позиції;
  • розвиток нахилів, інтересів, здібностей дитини, формування її загального культурного рівня, життєвих компетенцій;
  • розвиток навчально-пізнавальних потреб і здібностей учнів, допомога їм у науковій організації своєї навчальної діяльності;
  • прилучення школярів до скарбів української народної творчості, виховання поваги до національних традицій;
  • сприяння виробленню в учнів на основі загальнолюдських цінностей норм етики, моральної самооцінки, формуванню їхніх моральних переконань;
  • формування вмінь та навичок використовувати досягнення мистецтва для пізнання природи, життя людей, себе як особистості;
  • забезпечення процесу самовизначення, саморозвитку, самореалізації особистості;
  • орієнтація учнів на аналіз своїх дій, планування своєї роботи, навчання прийомам самоконтролю;
  • формування готовності до трудової діяльності;
  • формування високої екологічної свідомості, прищеплення потреби у збереженні й примножуванні навколишньої краси природи;
  • формування потреби у здоровому способі життя;
  • озброєння батьків психолого-педагогічними знаннями, необхідними для виховання дітей.

Шляхи реалізації основних завдань виховної роботи:

  • створення системи виховання, яка відповідає загальнолюдським цінностям та інтересам особистості, суспільства, держави;
  • сприяння підвищенню ефективності виховної діяльності педагогів, їх фахової майстерності у сфері виховання;
  • орієнтація на сучасний психолого-педагогічний досвід у сфері виховання;
  • озброєння класних керівників технологіями, які максимально сприяли б формуванню соціально активної особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення;
  • забезпечення цілісності і наступності виховного процесу;
  • створення виховного середовища і забезпечення системного підходу до організації навчально-виховного процесу, організацію оптимальної мережі гуртків, клубів за інтересами на базі школи;
  • перетворення виховного процесу школи на соціальний простір самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення школяра: організація зустрічей з представниками творчих спілок та організацій, правоохоронних органів, медичними працівниками, представниками засобів масової інформації;
  • створення умов для набуття школярами індивідуального досвіду, життєтворчості;
  • створення та підтримання шкільних традицій як важливого засобу ведення виховної роботи;
  • сприяння розвитку системи учнівського самоврядування;
  • дієвість психологічної служби;
  • посилення ролі сім’ї у вихованні дітей, зміцнення її взаємодії зі школою;
  • співпраця з церквою, громадськими організаціями, соціальними службами тощо.

Технології, що сприяють вирішенню основних виховних завдань:

  • діагностичний мінімум (вивчення рівнів адаптованості, навчальної мотивації, діагностика процесів пізнавальної сфери, вивчення інтелектуальних здібностей);
  • виховання у грі;
  • години спілкування;
  • нестандартні форми проведення виховних заходів («круглий стіл», брейн-ринг, усний журнал, зустрічі з цікавими людьми, лікарями, представниками правоохоронних органів, творчий калейдоскоп, захист проектів, свята, тематичні дискотеки);
  • спільні творчі справи та акції;
  • учнівське самоврядування;
  • видавнича діяльність (шкільна газета, випуск тематичних стіннівок, плакатів);
  • екскурсійна діяльність;
  • психологічний супровід (діагностика, анкетування, тренінги, практикуми, консультації, впровадження програм «Рівний-рівному», «Бачу», «Корисні звички», «Школа проти СНІДу»);
  • батьківський всеобуч (батьківські збори, години батьківського спілкування, сімейно-родинні свята).

Принципи організації виховної роботи:

  • принцип національної спрямованості
  • принцип науковості
  • принцип демократизації
  • принцип психологізації навчально-виховного процесу
  • принцип цілісності та наступності
  • принцип гармонізації сімейно-шкільного виховання

Важливе місце у виховному процесі належить класному керівникові, який покликаний сприяти створенню оптимальних умов для розвитку особистості школяра.